15 december 2010

Hutter, hutter...det har varit rejält kallt ett par dagar nu men det är visst kortvarigt blidväder på G, mer snö ska komma och sedan kommer kylan åter.
Jag kan inte direkt klaga på att jag fryser -  just för stunden sitter jag inomhus med go´ värme från elementen och med tilläggsvärme från tända ljus. När jag ska ut "packar jag in mig" rejält och har inte frusit utomhus hittills i vinter men nog sjutton biter det i kinderna.

Min tidigare så starka aversion mot snö har övergått i något annat - en viss spänning har infunnit sig och jag tycker det är ganska mysigt och varje dag har blivit lite av ett äventyr.
Nu är det så att jag har nära till jobb och nära till matbutik - jag kan gå vart jag än ska i stort sett...Det hade troligtvis varit en helt annan "femma" om jag hade varit beroende av bil, bussar etc...

Läste i morse att det råder Julgransbrist!
Genast infann sig en viss stress och oro inför detta faktum...jag insåg att det i år kan finnas en viss risk att vi måste införskaffa en konstgjord gran...Det har inte funnits tillfälle för vår del att ordna med gran ännu  men vi ska ta tag i detta moment så snart som bara går. Andra år har vi köpt granen några/någon dag innan julafton och det har funkat.

Här har man satt grankvistar  på en vinranka...allt funkar...


Ett växthus i min närhet...men det lyser...? - nu?...


Där inne sitter Tomten med sin fru - Det verkar vara lugnt så "klapparna" är tydligen klara för i år.


"Boll" som är helt ny för denna vinter, den finns i hamnen och under den milda delen av året brukar det vara en fontän som brusar på samma plats.
Vackert tycker jag!

Över vårt lilla snöiga centrum har det kommit upp ytterligare "bollar" och just BOLL verkar vara temat för detta året.

Det blev en liten promenad på mina gator i detta inlägget och jag tycker verkligen om de de saker jag visar... Snön har bäddat in allt i ett sagoland och t o m korvmojen på torget ser vacker ut med all snön.
Det är 4:e advent på söndag...sen julveckan samt julhelgen och efter den kommer "vinterkoman".
Inga beslut tas, folk är lediga, maten åker in och ut ur kylskåpet, nyårslöften...nostalgi...
Men tiden går raskt och ett, tu, tre är det dags att "peta" ner de första fröerna...Chilin ska sås tidigt...Verbenan ska in och ut ur kylskåpet och det ska framförallt planeras.

6 kommentarer:

Stina sa...

Häftiga bollar.
Jag ska också ta ledigt från bloggen ett tga snart.
Ta hand om dig gumman. Kram Stina

Eva Agnes sa...

Hdu Maling promenad i din stad. Bollarna är extra fina, tycker jag.
Och visst är ditt resonemang om tidens gång rätt. Det är så det är.
Snart, snart ska fröerna i jorden.
Och du, ta inte för allvarligt på det där med granbristen. Den tror jag inte på. Du får säkert tag i en gran dagen före.
Kramar Eva Agnes

Eva Agnes sa...

Malin förlåt att jag kallade dig Maling....oj oj oj.

Kokospelle sa...

stan är full med bollar och skogen är full med granar - om inte skogsbolagen varit där och skövlat förstås.

Väldigt fina bilder.

karina sa...

Hejsan!
Här bor man lantligt värre och är beroende av bussar veckoran. Två dagar har den varit inställd för den blåste av på östra sidan, så det blev en aning tungt med kassarna "ler". Allt går och klart att du hittar "den perfekta granen", men du den där snön på växthuset skulle nog behövas tas bort. Här är det fara och färde med altantaket som börjar bågna, men håller det så håller det och blir då bytt till ett smidigare tak. Den där bollen hade jag gärna haft i min trädgård och Ha en trevlig advent, Karina.

Poppins sa...

Det såg vackert ut i din vinterskrudade stad. Och tomten verkade bo mysigt. :)
Det är nog bäst att acceptera snön för vintern lär bli lååååång.
kramar från Poppins