8 oktober 2007

Oj vad tiden går undan och nu har vi haft en första frostnatt (strax under 0:an) här hos oss.
Hela helgen har det varit kalla nätter men dagarna har varit helt underbar och solen har värmt gott.
Har jobbat helgen men ändå hunnit med att ta tillvara en del av solen.

Går väl sisådär med docktillverkningen för istället har jag varit uppslukad av en bok...
"Luftslottet som sprängdes"...så nu har jag läst hela Stieg Larsson's trilogi...
Helt fantastiska böcker och det är med saknad jag tänker på att nu finns det inget mer att läsa om Lisbeth, Mikael, Erica m fl...Är sällan som jag har plöjt så tjocka böcker med sådan iver att de varit utlästa på något dygn men de går bara inte att sluta läsa...Skyndade mig hem från jobbet bara för att få krypa ner i sängen och läsa...

Har inga "nya" bilder som jag visar utan plockat med bilder från veckan som gått...
Troligen blir det en tur ut i skogen som idag för att plocka "Trattisar" och då hänger kameran med så klart...
Har plockat en del redan men förådet ska fyllas på igen. Jag torkar svampen och lägger i burkar för att under vintern användas som krydda i maten, brukar smula ner dem i såser och grytor och de som säger att de inte äter eller gillar svamp brukar gladeligen ta om utan att veta...förrän efteråt och många har sett rätt förvånade ut...


Här brukar vi trava in i skogen...


Min vattenpöl igen med träden som speglar sig...


Förra måndagen blommade smultronen...


...och Pelargonerna blommar i sina krukor ännu.

Ja kära vänner det var allt för denna gången - imorgon är det Tisdagstema och det är lite spännande att se vad det blir...
Jobbar bara några timmar i morgon så att fota något bör jag hinna...

Ha det Gott!

9 kommentarer:

Eva Agnes sa...

Vackert Malin. Bilderna alltså.
Du är en god fotografd.
Stieg Larsson ja. Tyvärr råkade jag läsa mellanboken först. Har ännu inte fått tag i den första. Men den ska jag läsa innan Luftslottet som sprängdes.
Jag håller helt med dig. Man kan ite släppa hans böcker.
Kramar Eva Agnes

Dubbelörn sa...

Underbara bilder hos dig. Hösten är faktiskt en fröjd för kameralinsen. Här finns inga trattisar alls. Det är supertorrt i skogarna, men den som spar han har *fnissar*.... Frysen är välfylld fr förra höstens skördar

kram

Birgittas minnen sa...

Ja, jag har också blivit helfrälst på Stieg Larssons böcker och saknar att det inte kommer fler. Du är flitig i skogen ser jag, det ger resultat. Gott att ha i skåpen. Hösten är härlig och kravlös tycker jag, man upplever allt mer då. Fina bilder som vanligt, härligt att titta på. Kram och ha det gott i veckan.

Poppins sa...

Måste vara härligt att ha naturen så tätt inpå. Själv bor jag mitt i staden och trots att området här är väldigt grönt med kolonier intill, så känns det långt till naturen. Enklast är att ta sig ner till vattnet, men skogen! Den är långt borta... Fast icke-skåningar skrattar väl åt de små dungar som vi kallar för skog. :)
kram

Anonym sa...

Hmm..hur gör du när du torkar svampen..???
Bara lägger den....?
Ja.. härligt väder idag..... men kallt..hos oss..=)/åsa

Stina sa...

Vackert vännen. Vilken fin banner du har. Puss

Marie sa...

Håller med, Stieg Larssons böcker är såå bra. Visst är det tråkigt att det inte finns några fler, snyft!

Kram Marie

Anonym sa...

Jag har oxå läst Stieg Larssons böcker och de var bra. Så trist att det inte kan bli fler böcker....
Underbara foton tar du, som vanligt:)
Kramisar /Vella

Anonym sa...

Du började läsa istället för att fortsätta docktillverkningen....verkar var ett moget beslut :=)
Hoppas att du har det bra annars Malin och du tar dig en runda då och då med kameran.....härliga naturbilder.....nu ska jag snart till jobbet så man får ta sig i kragen och fixa med lite mat och städ innan dess...kram kram!