13 juli 2009

Så kom till slut den dagen som jag för fyra veckor sedan tyckte kändes väldigt avlägsen...
Då var fyra veckor som en enda låååång oändlighet...Dagar som kunde få fyllas med precis vad jag hade lust med...inga direkta tider att passa och vilken dag det var kändes oväsentligt.

Min semester är slut!
I kväll klockan 21.00 börjar jag jobba...Ska alltså jobba natt tom augusti ut...
De senaste dagarna har jag försökt med att ställa om dygnet...Jag har alltid varit en kvällsmänniska och gärna legat länge på morgonen och dragit mig men av någon outgrundlig anledning har jag en ganska så lång period nu vaknat förhållandevis tidigt och framåt 23-tiden somnat gott...
Kan inte säga att jag lyckats särskilt bra med min sk omställning...Vaknade 08 i morse och försökte verkligen somna om...men gick inte...I går kväll somnade jag före 24.00...ögonen gick i kors...
Jag har jobbat natt under ett par år förut så jag antar att när jag väl är på plats kommer det att ordna sig...hur jag ska somna i eftermiddag en stund verkar också obegriplig men jag får väl ligga där och dagdrömma en stund...Drömma om den lilla verandan som jag alltid velat ha...

Vädret är stabilt - regn, regn, regn och detta följt av lite...mera regn...
Skönt att veta vad man ska förhålla sig till...Slipper röda axlar, slipper slita på ny bikinin, behöver inte sitta still för då fryser man, slipper steka maten ute, slipper gå halvnaken, slipper vattna...etc...etc...
Men nu är jag trött på att slippa allt det där - saknar allt det där som bara hör sommaren till!
Det är tur att vi bara är knappt vid mitten av juli ännu och att det fortfarande finns stora möjligheter att få "riktig" sommar igen...som det är nu börjar jag mera tänka i banor som om det vore höst...(usch vad hemskt detta lät...)

Nu vill jag inte att alla Ni som precis har gått på semester ska känna likadant men detta är nackdelen med att ha tidig semester...
Om jag inte minns fel så var det runt slutet på juli som värmen kom förra året och jag hade precis börjat min ledighet...för mig var det "nu som sommaren började" och tiden innan hade bara varit en enda lång "försommar"...så allting är relativt...


Idag så är jag på plats i "flaskhalsen igen..."


Tiden blir återigen något att förhålla sig till...
(bra om jag kommer i tid och går hem när jag ska ska)


Honungsrosen blommar ännu och är full med nya knoppar, den är relativt ny för min trädgård
och jag kan tänka mig att skaffa fler av den sorten. Den växer snabbt och är så blomvillig...tyvärr så fanns det just inga plantor kvar då jag kollade på "min plantskola" men lär väl komma åter.


Under äppelträdet hänger mitt flaggspel helt genomblött...det behöver komma sol och varm vind som "fladdrar liv" i det...


Gjutjärnskrukan har fått vara kvar inne i år...passar bättre där tycker jag...


Inne på matsalbordet står en kvist blek "New Dawn"...kan jag inte njuta fullt ut utomhus så får jag ta in härligheten...

Detta låter ju deppigt värre...som om jag ska gå in i en mörk grotta och inte kommer att få se ljuset förrän nästa år...inte förrän nästa semester...
Äh...detta är en årlig tradition jag har...att "sörja" över att semestern är slut...
Faktum är att i år så känns det inte alls speciellt tungt att börja jobba...jag har en massa goa lediga dagar framför mig och sommar är det...
Så här ska njutas lääänge än!

Så jag önskar alla Er nyblivna semestrare en riktigt go tid...och alla andra också.
Ha det riktigt Gott!

PS
Detta att ha hund är väldigt pälsigt...måste vara något extra med tiden just nu för har man strumpor på sig innomhus så ser man efter en liten stund ut att ha käcka pälsmössor under fötterna...
Jag har aldrig nånsin konsumerat så många klädborstar med klisterrulle på som nu...
Borstar o borstar lilla vovven och jag damsuger (ja inte hunden då)...men detta hjälper bara för stunden...
Hunden viftar på svansen och ser väldigt nöjd ut...lika pälsig som alltid...inga tecken på att sörja sitt "håravfall"...Regain är inte på tal...
DS

Tillägg:
Jag borstar alltså inte hunden med klädborsten...vilket av texten kan misstolkas att tro, hunden borstas som vanligt med en speciell borste som är hennes egen, klädborsten används till möbler, kläder plus andra textilier...

10 kommentarer:

Elzie sa...

Känner precis igen hur du känner nu. Usch vad de där lediga veckorna går fort. Här är vi inne på sista jobbeveckan innan 5 veckors semester. För mig alltså. Gubben har bara 4. Det ska bli så skönt att bara vara, men man vet ju att det bara blixtrar till så är man där på kneget igen.
Känner också igen det där med hund. Har man, som vi, en korsning, så har man tre olika tider dom fäller. Först kommer mellanhåren (labbe), sen de korta (rhodesian ridgeback) och sist de långa schäferhåren. Här ser ut som ett bombnedslag emellanåt. Och alltid ska det vara på sommaren när man vill gå barfota, men se det gör jag inte. Har man fått hundhår in i fötterna en gång så gör man inte gärna om det.
Jag hoppas du får en bra natt på jobbet. Och att du inte somnar vid 24, haha.
Kram Elzie

Moa sa...

Kantänka att man blir lite nostalgisk när semestern går mot sitt slut, men jag tycker ändå jag skönjer ett litet positivt ljus inom dig.. OCH sommar är ju faktiskt inte slut för det. =). Håriga kompisar har vi.. har precis dammsugit upp alla tussar som ligger o dräller.. vojne vojne säger jag bara. En del hundar fäller mer än lovligt och det gör min om jag jämför med förra hunden jag hade.. suck men go är han ändå. JO en sån där mobil makapär som du skriver är kul.. o ja den måste forslas på trailer med följebil.. vi tänkte ska de va så ska de va. SKojar lite men det är skönt med ytor.. 40 m2, större än mammas stuga på Gardis, hihi.. Och inte dyrare för det, vi köper ju begagnat så nån prisskillnad att bry sig var det inte. Nu på tors eller fredag kommer den ut till Örn, ja vi få bestämt besked hoppas jag idag.. så himla spännande.
Kram och ha det gott på jobbet idag då.. =). Monica

Cc sa...

Luchen är precis avklarad här, fast disken står försöker springa ut några vändor mellan gluggarna. Annars en helt underbart med en lill kille som älskar en kravlöst och sprider så mycket lycka om kring sig. Vågade knappt hoppas att han skulle få komma. nu är han här vår lilla solstråle så bara det inte regnar så luser han upp som en hel sol och jag smälter som glass. Kram

~~♥ Mamma Millan ♥~~ sa...

hallojs jallojs o tackar för hälsning...så tråkgt att din semester just är slut!!

Maken jobbade sisiat timmarna nyss...och nu börjar så ääääntligen VÅR härliga 4 v låååånga semester!!solen den är här nu med...hoppas bar den får stanna!!!

♥Sommar-semmester-kramar-Millan♥

ÅsaGåsa Jord under naglarna sa...

Det är väl alltid jobbigt när semestern börjar gå mot sitt slut. Det som man såg fram emot så länge och som är så långt borta om man ser till kommande sommar... Men, som du säger hinner man förhoppningsvis njuta av sommaren även om man jobbar och så är det ju så att alla årstider har sin tjusning även om sommaren är väldigt viktig med sin sol och värme.

Unknown sa...

Kikar in här hos dig en liten stund, och njuter av vackra bilder...flaggspelsbilden tycker jag extra mycket om, en väldigt skön trädgårdskänsla i den!

Att ha vovve, är pälsigt...ja :-)))

Oj, det åskar här!!!
Vi hörs, och hoppas du har det gott fastän jobbet börjat.
Jag älskar ju Hösten, så jag tycker om den lite mörkare tonen du fick till där i dina rader, och mellan dem :-)

Kram
från Eva

Poppins sa...

Här sitter jag och har semester medan du har börjat att arbeta igen. En semester går så snabbt och jag brukar också få "ångest" när det är dags att börja jobba igen. Inte för att jag vantrivs på jobbet men semestern är den enda tiden på året när man är fri. Och ju äldre man blir desto mindre frihet verkar man ha. Alla "måsten" verkar travas på hög, tycker jag.
många kramar från Poppins

Cc sa...

Tänk om man kunde göra om under natten (då man sover) och allt är klart på morgonen. nee det kan ju inte vara kul eller? Sitter med trötta armar oj vad jag har rensat (ogräs).Kram

Kokospelle sa...

Som Pippi Långstrump sade:
"- Att jag vill också gå i skolan för jag vill också ha sommarlov".

Det är det bästa med att ha ett jobb - att vara ledig ifrån det. Vilken paradox!

Jag har precis börjt min semester. Aldrig mer att jag vill ha tidig semester då tar jag nog hellre september? För som du skriver det blir liksom höst när semestern är slut och om det då slutar i mitten av juli blir det en förfärlig massa höst... Fast det blir nog bra ändå för hösten är väl egentligen årets bästa tid?

Cc sa...

Här sitter jag med värk i armana i gen, rensat som en tok igen, detta galana fruntimmer ; ) Lycklig och nöjd över hur det blir. Kram