4 juni 2007


Så har jag haft en ledig dag efter helgens arbete och har tillbringat större delen av dagen utomhus med att riva ogräs....Solen har varit gömd bakom moln men det har varit varmt och gott...rejält myggbiten blev jag när jag höll till i ena hörnet av trädgården och försökte kapa ner en häck mot en av grannarna...Plötsligt så blev trädgårdslandet ca en meter större och min fina odlingsbänk gjord av pallkragar står plötsligt inte ute i kanten utan halvvägs in i trädgården...
Ska se om jag inte kan placera skottkärran där bakom så den kommer undan. Jag har med andra skapat ett nytt hörn att "gömma" undan sådant jag för stunden inte vill se...

Imorgon är det jobb igen och nu är det bara tre arbetsdagar kvar till min semester...är ledig på vår nya helgdag - nationaldagen - och ska inte fira den på något speciellt sätt...vet inte hur det skulle gå till egentligen...hur gör man...Jag hade mycket hellre "hänryckt" mig en dag extra istället...men nu är det som det är...

Har gått runt och kikat på Akelejor i trädgården och upptäckt att det finns hur många varianter och färgkombinationer som helst...De "poppar" upp lite här och var och på nya ställen varje år...I Någon beskrev dom i en trädgårdsbok för lite "lättfotade" och att de korsar sig lite hur som helst...Jag håller med om detta och de är dessutom otroligt vackra med alla sina olika modeller på kjolar...Jag har tagit bilder på några av dem...


Detta är en av de mer koketta och den har flera lager av kjolar på sig...


Här är Humlan tagen på bar gärning...hängandes i kjolfållen...


En gammal sort som funnits i trädgården så länge jag minns...


Helt gul och vacker i sin enkelhet...


Blå...


Här var det en mix av de andra blommornas färger men ändå helt "egen"...


Hör till de "koketta" denna med men har valt en mycket ljusare rosa kjol...

Ja detta var dagens inlägg men jag har tagit mer bilder som jag har funderingar kring och de får komma med här i morgon eller så...Just nu är det mycket där ute som är på väg att slå ut...en del blommar för fullt och annat har redan passerat. Tiden då alla förrut så underbara vårliljor och Tulpaner står vissna kvar i rabatterna har kommit och sommarblommorna är i startgroparna...


4 kommentarer:

Susanne sa...

Aklejor.... Älskar dom! De är som små divor i sina vackra klänningar. Blev lite inspirerad att fota mina imorgon nu. :-)

Anonym sa...

Där fick vi ihop våra inlägg och en riktig aklejsamling blev det..men vem kan låta bli de är ju så fina just nu. Dina var jättesöta gillar den översta rosa jättemycket och den rosa med lite gult i var ju helt bedårande..gillar massor..ha det bra..=)

Anonym sa...

Så många underbara aklejor du har i din trädgård! De är verkligen en tacksam och variationsrik blomma...

Anonym sa...

Så fina dom är Malin och den bilden med humlan blev ju naturligtvis jag förälskad i.....älskar humlor! Lite snuskig humla det där, förresten...sitta där och kolla under kjolen...bara sådär :=) Jasså du ska ha semester snart din lyxlirare där....då blir det väl inte mycket bloggat kan jag tänka!?
Kram