31 maj 2007

Oj då så många krya på dig ord jag fått...och faktiskt så mår jag bättre.
Gjorde min Ramslöksost igår och smakade sen på den - mycket god...Blev lite stressad senare på kvällen då jag började må illa...slogs av tanken på att Liljkonvaljen växer intill Ramslöken och funderade på att..."tänk om jag fått med sådana blad"...Jag fick kolla upp detta därute i trädgården och kunde sen känna mig lugnare...så var inte fallet...

Trot eller ej men här där jag bor ser det ut att börja ljusna på himlen och det är +17 ute...
Gick en vända i trädgården och suckade då jag såg allt ogräs som växt till sig under "regnperioden" och inser att jag har massor att göra...Men såg också hur allt det vackra satt fart och växt till sig...massor av saker ligger i startgroparna till att börja blomma och om värmen kommer blir det explosion där ute...


Alliumbollar ska jag plantera mer av till hösten...nu kikar de upp så käckt lite här och där, varje år så kommer de på nya ställen...


Vatten i "pälsen" på Lammörat...


Pimpinella ska detta vara, är första året jag har den i trädgården. Blommorna kommer på långa smala stänglar över själv bladrosetten och det ska bli kul att de den i blom...


Snacka om bladrosetter...mina Stockrosor har fröat av sig och en rabatt är överfull med små självsådda plantor...och jag som inte har hjärta att slänga något. Blir till att gräva upp och placera någon annanstans...


Till sist en av mina små Narcisser som jag tagit från ett gammalt ödetorp...Jag fick upp en liten tuva och under var det fullt av smålökar som jag planerade isär...I år blev det en hel grupp av doftande blommor. En enda sådan blomma fyller ett helt rum med sin doft...

Hoppas det blir en riktig solig och go´trädgårdshelg nu, själv ska jag jobba helgen och en vecka framöver för sen så har jag semester...


8 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Ramslök är jag också så nyfiken på. Hittade frön men såg att de skulle vara frostnupna innan sådd. Ooopps kom just på att de nog ligger kvar i frysen...*springer*

Stina sa...

Väldans vackra bilder. Kram Stina

Anonym sa...

HP Image Zone plus heter det.....det är något som fanns i vår dator tror jag....när jag laddar ner bilderna från kameran så går bilderna in där så man kan beskära dem där osv. Där finns lite specialeffekter som tex "solarisera" som jag använt på den bilden som du gillade....men det finns i Photoshop också.
Snygg header!!!!! Vilken härlig färg!Måste kila igen nu kommer in lite senare och läser igenom ditt sista inlägg...kram!

Anonym sa...

Först: vilken snygg ny header! Jätteläckert med Alliumen! Mina börjar så smått blomma nu och man kan nog inte få för många utav dem. :)

Visst är det mycket på gång i trädgården hela tiden. Sol och nederbörd i kombination ger stor effekt.

Så skönt att du är på bättringsväg!

Anonym sa...

Ramslöksost låter gott! Explosion är precis rätt ord för vad som sker ute i det gröna just nu!
Jag hoppades att min stockros skulle fröa av sig, men oj vad duktig jag var att rensa ogräs i våras... Fanns det några småplantor så ryckte jag upp dem.
Fina bilder du visar!

Lilla B sa...

Kan det här vara Kuriosa-Malin om lämnade en sån otroligt vänlig kommentar på min blogg? Du frågade om du får länka till min blogg och det får du gärna göra.

Var inte uppskrämd över liljekonvaljbad. Giftighetten hos liljekonvaljer är betydligt överdriven. Du måste nästan göra en sallad av dem för att fara illa.

Susanne sa...

Har också narcisser. Denna underbara lilla blomma med sin generösa doft. Underbar. Vackra bilder som vanligt :-)

Marie sa...

Skönt att höra att du mår bättre. Jag behöver också ta en liten vända i trädgården och rensa lite ogräs.

Ha en fortsatt bra kväll.
Kram Marie