26 mars 2007


Jag har röjt hela mitt växthus och fått dit de pallkragar jag planerat sätta in som drivbänk för att sedan odla gurka i. Fem säckar jord räckte inte men det ska fyllas på på med "kobajs" senare. Jag har petat ner lite salladsfröer nu och har en plasttäckt ram nere i källaren som ska få ligga över som extra skydd. Nätterna kan fortfarande bli kalla och frosten gå hårt fram.
När jag kommit så här långt med städningen så fick ingen gå in i växthuset med skorna på sig utan det var varsågod att parkera dem utanför


Bli inte förskräckta om ni ser trädgårdstomten, det är ett upphittat fynd som bara fått stå i ett hörn av växthuset sen några år tillbaka...idag fick den duscha av sig och kom fram i ljuset för en stund. Nu står den i ett hörn igen och blänger styggt på en då man kikar in.


Mitt planteringsbord som inte är så stort längre, jag hade en lång bänk tidigare men den åkte ut idag. Jag lyckades alltid att belamra den med en massa helt onödiga saker varje sommar och eftersom jag inte kom åt längst ut i hörnen så fick allt stå kvar fram tills vårstädningen...nu ska jag bli mer rationell och hålla ordning (har jag planerat). Av någon anledning så brukar jag hålla till på golvet då jag planterar och spolar sen av med vattenslangen


Nu har sakerna börjat få komma tillbaka in igen, önskar att jag hade valt ett större växthus när jag ändå byggde...och skulle jag bygga ett nu så skulle jag valt ett med trästomme...Men jag är nöjd ändå och tillbringar mycket tid där ute...


Så här blev början då jag hade dratt ut alltihop och började med pallkragarna, jag har tänkt mig att lecablocken ska fungera som små hyllor att ställa krukor på lite längre fram. Vet inte om detta är så värst praktiskt men tiden får utvisa detta...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan.
Kul att du hittade mig. Glömde alldeles av våfflorna, får ta det i morgon. Vad fint du gjort i växthuset, förstår att du myser där. Det blir ju perfekt med pallkragen till gurkor och lecastenar till hyllor, jättemysigt.

Anonym sa...

Hejsan.
Jag tror jag stött på en yngre kopia av mig? När jag var 42 så bodde vi i ett hus med 6 grannar runt omkring som delade samma tomtgräns, tre stycken hade samma häck och tomten var 1000 kvadratmeter. När barnen flyttat så blev det ett hälften så stort hus och en dubbelt så stor tomt. Bara granne åt ett håll och med en liten å, jätte mysigt men huset var lite för litet. Nu bor jag i det största huset och den största trädgården med lite grannar men delar inte tomtgräns. (Har alltid haft bra grannar) men... Och huset blir fyllt när sommaren kommer som vi tänkt här på Öland, så här har jag tänkt att förverkliga mina ideer??. Använda enkla och relativt billiga grejor både ute och inne och se vad det blir. ska bli kul att följa dig också. Titta gärna in på dem som jag länkar, kanske hittar du fler att länka hos dig.


Mvh Karina.

Anonym sa...

Hej,
Vad fint du har i ditt växthus!! Jag förstår om du gärna sitter där och myser! Mitt är alldeles för litet och ännu så länge är det inte ens golv inlagt.
Jag har lagt till din blogg som länk på min nu.

Anonym sa...

Hejsan.
Kul att få mail och vi har flera e-mailadresser i familjen. Använd gärna denna som kommer direkt till mig.
Karina@lekame.com

Oj vad jag längtar efter en svartgrillad korv och en kall öl när jag läste om eldning i tunna. Det luktar ju å gott. Inte att grilla i tunnan men brevid, och doften från en sprakande eld.

Mvh karina