1 april 2007

Små underbara underverk...dvs små doftvioler som slagit ut i solskenet under tallen.

Detta är en stickling tagen av en Clematis jag fann vid ett ödehus förra året. Den har stått ute i växthuset under vintern, jag trodde den var stendöd och skulle dra upp den, fick då till min förvåning se att det fanns ett grönt litet skott vid roten. Vet inte hur den ser ut då den blommar så jag hoppas den överlever och kan visa mig detta fram i sommar.


Tibasten har börjat blomma så smått...detta lilla mirakel som blommar på bar kvist med pyttesmå syrenliknande blommor som dessutom luktar fantastiskt.


Vilöken är på gång, jag hade glömt kvar klyftor på ett ställe i trädgårdslandet så helt plötsligt hade jag mängder av små plantor att sätta ut förra sommaren och den ser ut att växa bra.


Det här gröna på bilden ovan är blasten till Piplöken...jättegod att klippa i sallad och till annat där man använder Gräslök. Blommorna blir till stora vita bollar som fjärilarna verkar gilla skarpt. Den sprider sig och bildar hela tiden sidolökar så det går att dela den i fler plantor ganska så fort, bra att dela med sig av med andra ord.


Det här silvergrå är en övervintrad kronärtskocka...och jag hoppas verkligen att det tittar upp någon mer. Jag har faktiskt sått detta ett par gånger och kunnat skörda några egna kockor på sensommaren. Vintararna har varit för kalla för plantornaatt överleva plus att jag har glömt att täcka dem men nu som sagt verkar den här lilla i alla fall ha tyckt att vintervädret varit ok...

Inga kommentarer: